وبلاگ گروهی دودردو

۱۵ آذر, ۱۳۸۵

جوونهای ارمنی و ترک آیا آماده یک گفتگوی تمام عیار هستید؟

نوشته: پیمان در: تاريخ| جامعه| موضوع ماه| گفتگو - آذر 85


 

بالاخره تونستم قضیه گفتگو رو در آخرین لحظات به یک مطلب زنده و پر جوش و خروش سنجاق کنم و بعنوان یک نمونه  عملی کارگاه گفتگو ازش استفاده کنم، یکوقت الکی متهمم نکنید که دارم از آب گل آلود ماهی میگیرم! عمراً ما اهلش باشیم اونم وسط  اونهمه جانماز آب کشیدن برای گفتگو! ،قبلاً هم از این دوستم که ایراد میگیره که خیلی طولش میدی و کش میاری مطلبو پوزش میخوام ولی چاره نیست ، مرض من هم اینجوری بدخیمه!.

در حین پستهایی که برای گفتگو گذاشتم این یکی رو در مورد اون مدرسه مجازی  گفتگو و دموکراسی که یادتون هست؟ یک بار دیگه ببینید که هدف برپایی چنین مجموعه ای چی بوده؟

پست اخیرم در مورد هموطنای ارمنیمون باعث اظهار نظرهای متفاوت و گاهاً تندی از جانب بعضی نواده های!!! طرفین قضیه نسل کشی ارامنه بود که من رو یاد همون مدرسه مجازی کذایی انداخت و تصمیم گرفتم تو همین پست، هم آخرین مطلب گفتگو رو تو این ماه بنویسم و هم شما رو از شر قاتی پاتی گوئیهای خودم نجات بدم! در واقع سعی دارم با طرح نظرات ساده- ای که از اینور و اونور در مورد اتفاقات   Genocide ورسیون ارمنی ها! جمع کردم به طور نمونه از طرفین این جریان هردو سمت، دوتا جوون دعوت کنم بیان و در چارچوبهای که قبلاً در مورد آداب گفتگو نقل کردم ،در همین مورد با هم گفتگو کنند!، شما جوونهای ارمنی و ترک هیچ چیزی از اهالی بوسنی و هرزگویین و صربها کم ندارید، اتفاقی که اونجا افتاد شباهتها و عبرتهای زیادی براتون داره ،کافیه بدونید جوونهایی مثل شما الان ده ساله بدنبال رفع تعارض و مناقشه بین خودشون از راههای کاملاً دموکراتیک و جهان پسند هستند!!!

چیز دیگه ای که جوونترا باید بدونن حقایقی هستد که همین الان در پس و پیش پرده در ارتباط با از سرگیری روابط دیپلماتیک و توافقات منطقه ای از سال۲۰۰۵ بین دولتهای ترکیه و ارمنستان داره صورت میگیره و از دریچه کلان تری نسبت به اونچیزی که شما باید دنبال کنید داره اتفاق میوفته! دولتمردها اونهم فقط به خاطر بعضی منافع این بازی رو قبلاً به سمت ترک تعارض پیش بردند ولی این شمایید که باید گفتگو بین نسلها و مردمتون رو برای هدفهایی مهمتر از اهداف سیاست پیشه ها پیش ببرید!!

برای ورود به بحث اطلاعات پایه رو قبلاً تو پست قبلی نقل کرده ام، البته قبول دارم که مدارک ارامنه به عنوان قربانیان ماجرا و مدعیان اصلی به لحاظ حجم و گستردگی به مراتب از مدارک ترکها بیشتره و این گناه کسی نیست!! امیدوارم که مفید فایده واقع بشه و از همین پایه  برای ورود به بحث استفاده کنیم. با توجه به اینکه زمینه بحث مورد نظر ۵۰ سالی هست که توسط طرفین دنبال میشه، به لحاظ مدرک و شواهد کمبود وجودی نداره لذا طرفین در صورتی میتونن در این بحث حاضر بشن که اذعان داشته باشند تمامی اسناد ارائه شده توسط همدیگر رو مطالعه کردند.

قشنگترین نمونه  استدلالی که در این مورد دیدم و توسط اندیشمندان ارمنی نه دولتمرداشون!(آخه این دو تا مفهوم تو جهان امروز بدجوری تعارض داره!) صورت گرفته، اشاره به حضور معاونین و اعضاء حزب نازی در خلال این نسل کشی در کنار ارتش خلیفه عثمانی است که در آن هنگام به عنوان متحدین و افسرهای ارتش آلمان پیش از دوره رایش سوم در خلال این جنگ خانمانسوز نیز حضور داشتند و القای این واقعیت به پیشوای نازی که جهان از کنار حوادث این چنینی با  بی حافظگی عبور خواهد کرد، به نوعی اتفاقاتی از نوع هولوکاست را نیز به دنبال بی توجهی جهانی به واقعیتی به نام نسل کشی ارامنه رقم زده و نادیده گرفتن جنایتکاران این دو واقعه خود به خود میتونسته مکانیزم بی توجهی در مورد کشتارهای چند دهه اخیر در جنوب شرق آسیا و سپس بالکان رو فراهم بیاره!!!

شاید امروز مهمترین چیزی که جوانهای ارمنی و ترک باید دنبال کنن و در این گفتگو به اون برسن ، عزم جزمی است که مقابل چنین رویدادهایی اختیار کرده و حداقل در حدٌ این دو ملٌت حقیقت تلخی به نام نسل کشی و کشتار دسته جمعی  رو کنار بذارند و متعهد بشوند که برای ایجاد صلح پایدار بین ملتهاشون تلاش کنند.

چیز دیگه ای که باید یاد آوری کنم اینه که پیش داوری پدرانتون رو باید کنار بذارید و سعی کنید به عنوان نسلی نواندیش از استدلال و منش هزاره سومی همین نسل کمک بگیرید، چنین گفتگویی لزوماً حقی یا امتیازی رو براتون به ارمغان نمیاره، فقط سعی خواهید کرد تمرین کنید چگونه شهروند جهان متکثر در قرن آینده باشید!!!!!

از جوونایی که پیشقدم این گفتگو باشند میخوام که حتماً با من تماس بگیرن تا ترتیب یک گفتگوی اینترنتی رو در حضور یک ادم بیطرف و یا از طریق پرسشنامه های ایجادی از طرف هر دو گروه انجام بدیم.

 

 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Armenian-Turkish_relations

روابط تاریخی ارامنه و ترکها

http://en.wikipedia.org/wiki/Anatolia

منطقه آناتولی زیستگاه مورد مخاصمه طرفین

 

لینکهای مفید:

http://www.hr-action.org/armenia/index.html

http://www.newropeans-magazine.org/index.php?option=com_content&task=view&id=2335&Itemid=126

http://www.umd.umich.edu/dept/armenian/facts/answers.html

http://www.umd.umich.edu/dept/armenian/facts/gen_bib1.html

درباره نویسنده:


پيمان تا کنون 154 مطلب در این وبلاگ منتشر کرده‌است.
معرفی نویسنده: بيخيال اين حرفا از نوشته هام يه چيزي دستگيرتون بشه كافيه
ایمیل نویسنده: peyman@doxdo.com
آدرس مستقیم نویسنده: http://wp.doxdo.net/author/peyman
اشتراک مطالب نویسنده با RSS

۶ نظر برای "جوونهای ارمنی و ترک آیا آماده یک گفتگوی تمام عیار هستید؟"

1 | میلاد

آذر ۱۵م, ۱۳۸۵ at ۱۱:۱۲ ب.ظ

Avatar

پیمان عزیز باید نکته ای رو بهت یادآوری کنم که احساس می کنم از چشمت پنهون مونده. مسئله ی ترکیه و ارامنه به هیچ وجه به شهروند های کشور ایران ربطی نداره. هموطنان آذری زبان و همیشه ایرانی ما هیچ رابطه ای با کشور ترکیه ندارند غیر از هم خانوادگی زبان ایشان. آذری ها ایرانی هستند و ترک های ترکیه از نژاد های دیگر. من نژاد پرست نیستم و این رو قبلا در یک پستی فکر کنم اشاره کردم. همون طور که توصیه می کنم رابطه ی ترک و آذری های ایران رابطه ی نزدیکتری از رابطه ی ایرانی ها با ترک ها یا ایرانی های غیر آذری با آذری ها نباشه، اصلا اصراری هم بر این ندارم که مشکلی بین یکی از این دو یا سه جمعیت باشه.

متاسفانه مطلبی هست که ترک های ترکیه نمی خواهند قبول کنند و اون هم این هست که حکومت عثمانی دست به جنایتی واضح زده و هنوز هم عکس هایش هست. متاسفانه این ها احساس می کنند اگر در جامعه ی بین المللی از کاری که کشورشون در قدیم انجام داده گله ای میشه حیثیت ملی اشون زیر سوال رفته. این در مورد عرب ها هم صدق می کنه. مثلا اگر به یکی از اهالی فلان کشور حاشیه ی خلیج فارس بگی کشور تو به ناحق به صدام کمک مالی کرد و پولتون صرف نسل کشی شد، به جای اینکه معیار های انسان دوستانه اش رو ثابت نگه داره، تبدیل به شخصی میشه که اعمال حکومتش رو معیار تشخیص خوبی میبینه و چیزی خلاف اون رو اهانت و بدگویی در مورد کشورش می بینه.

ولی در کل، خیلی خنده دار هست که آذری های ایران که مسلمان ایرانی هستند و باید اخلاق ایده آل گرایانه و انسان دوستانه ای داشته باشند بیایند و از اعمال ترک ها که فقط همسایگانشان هستند دفاع کنند! اگر شخصی از دوستان آذری دست به این کار بزنه، نشان دهنده ی این هست که اشتباه ها و غلط های مصطلحی که توی جامعه رواج داره رو باور کرده اند!

2 | لی لا - آبی آسمانی

آذر ۱۶م, ۱۳۸۵ at ۹:۴۰ ق.ظ

Avatar

من یه جورائی با این نظر میلاد موافقم، علاوه بر اینکه به نظر من خیلی عجیب تر میاد که شما مساله نسل کشی اسرائیل رو در خصوص مسلمونای فلسطینی و این ایده ی جهانی رفع کامل اسلام توی دنیای امروز که ماملن ساری و جاری هست دارید نادیده میگیرد و می پردازید به یک موضوع قدیمی. نه اینکه اونها بی اهمیت باشن، اما مهمتر و بهتره که در این خصوص تحقیقتون رو متمرکز کنید چون به هر حال شما یه مسلمونید و احتمال پاکسازی تون هست. ترجیح میدم نگران اتفاقهای در حال انجام باشم تا اتفاقهای افتاده.

3 | بهمنانه

آذر ۱۹م, ۱۳۸۵ at ۲:۲۳ ق.ظ

Avatar

من نه ارمنی هستم نه ترک! انسان‌ام، کسی مرا به گفتگو نمی‌خواند؟! مرسی پیمان جال بود. شاد و رها باشی ;)

4 | ادوین

شهریور ۲۵م, ۱۳۸۶ at ۱۰:۱۱ ب.ظ

Avatar

درود بر پیمان گرانقدر!
از مطالب زیبایت متشکرم.
مطالب میلاد هم منطقیه!

5 | یونس

اردیبهشت ۲م, ۱۳۸۷ at ۴:۳۵ ب.ظ

Avatar

با سلام
بنده تبریزی و زبان مادریم هم ترکی آذربایجانیست . کشتار بیگناه همیشه و هر زمان محکوم هست. ولی متاسفانه بعضی وقتا جنگها از قوانین نانوشته ای پیروی میکنند. کسی به ماست خودش ترش نمیگه. ارمنی آذربایجانی ترک و… به جبر تاریخی و جغرافیایی همیشه با هم و کنار هم زندگی کردن. من مطمئنم اگه انگولک بیگانه نباشه صلح ثبات تو این منطفه برقرار میشه. به امید آن روز.